Új év, folytatódó lendület

Hétvégén még csak pihentem, tegnap reggel viszont már egy állapotfelméréssel kezdtem a napot. Megnézettem a gerincem állapotát, a mélyhátizmok erejét és egy szív- és érrendszeri terheléses vizsgálatot is csináltattam.

A napi 8h-s ülőmunka megmuttata hatását a nyaki gerincszakaszon, illetve a háti középső szakaszon is. Oda kell figyelnem a testtartásra. Illetve a csípőm sem a legtökéletesebb pozícióban leledzik. Ebből is fakad a megrövidült combhajlító probléma, amit az FMS szépen meg is mutat az ASLR 1-es pontszámával. Ezen mindenképp dolgoznom kell, és nem szabad elhanyagolnom a vállam sem, mert a fej feletti munka komoly hangsúlyt kap ebben az évben. Emellett gyenge mélyhátizmokról tettem tanúbizonyságot. :( Egy kis gyógytornával, gerincjógával tervezek javítani ezen a problémán. Ellenben, az elülső hasizomzat remek állapotban van. Én pont fordítva gondoltam, de hát ezért is kell egy külső vizsgálat. :)

A terheléses vizsgálat egy kerékpáron történik EKG-vel és vérnyomásméréssel. 60Watt-os terhelésről indul a tekerés, 58-62-es pedálfordulatszámot kell tartani. Ez kényelmes tempó. Két percenként növelik 30Watt-val az ellenállást, és nézik folyamatosan a pulzust, vérnyomást. 270Watt-ig jutottam, ez már nem volt kényelmes :), és ott is a combom savasodott be előbb, keringéssel még ment volna egy-két szakasz. A végén kaptam egy 220-as max. pulzushoz viszonyított határértékbeosztást, amit én visszaarányosítok a saját 200-as max. pulzusomhoz, amit kerékpáron mértem. Futáshoz a +5-ös képlettel alkalmazhatóak ezek a tartományok. :) Érdekes, hogy az anaerob határ pont oda esik, amit Olipapa laktátméréssel megállapított. Ez jó. Örülök, hogy hosszabb állóképességi edzések nélkül is azon a szinten tudon tartani az állóképességem, amit a korábbi futások, kerékpározások alkalmával elértem.

Kellőképp fáradt combizmokkal értem be dolgozni, ahol a GTG-nyomásokat visszahozandó, délután beletoltam 15 sorozat military press-t a 24kg-os bellembe:
15*(4-4)l,r military press @24kg

Ricsi

Megjegyzések

Anikó üzenete…
Szia Ricsi!

Ne haragudj a zavarásért. Személyesen nem ismerjük egymást, de szoktam olvasni a blogotokat. Most láttam, hogy voltál terheléses vizsgálaton. Épp tegnap gondolkoztam rajta, hogy el kellene mennem egy ilyenre, mert másfél hónapja vettem egy pulzus mérő órát, és egy részről a pulzusomat nem tudom 168 fölé vinni. Akármilyen terhelést csinálok, 168-nál már úgy érzem, hogy nem kapok levegőt, nem bírom tovább, és le kell állnom. Másrészt pedig az utóbbi 2 hétben 125-nél már azt írja, hogy állóképességi zónában vagyok (ez gondolom túledzés miatt lehetséges - de ezt csak én gondolom). Kíváncsi vagyok, hogy valamilyen keringési problémám van, vagy milyen más okból nem megy feljebb a pulzusom? Erre választ ad egy terheléses vizsgálat? Ha igen, tudsz nekem segíteni abban, hogy hol tudok ilyet csináltatni, hogyan tudok bejelentkezni, és mennyibe kerül? Esetleg tudsz ajánlani olyat, ahol jók ebben?

Válaszodat előre is nagyon köszönöm!

Szabó Anikó
e-mail: szabo.aniko81@gmail.com
blog: anikoszabo.blogspot.com
Ricsi üzenete…
Szia Anikó!

Mindenféle adat nélkül a 168 körüli határpulzusodra nem lehet azt mondani, hogy ez probléma. A maximális pulzus midenkinek egyéni. A sok-sok futó ismerősöm között vannak 200 felettiek és 180 körüliek is. Ha Nálad egy vizsgálat igazolja a 180 körülit, akkor annak 90%-a 162 körül van, ami eléggé anaerob terhelés, tehát nem csoda, ha nem kapsz levegőt 90% feletti terhelésnél. :) Ehhez arányosítva a 125 környéke is bőven lehet állóképességi, aerob tartomány, hiszen ez a 180-nak a 70%-a. Túledzéstől kevésbé kell tartani, mert akkor általában inkább a túlzottan magas pulzus a jellemző.

Terheléses vizsgálatot mindenképp érdemes elvégezni évente egyszer. Főleg, ha nagy hangsúlyt kap az állóképesség fejlesztése.
Itt egy hasznos összefoglaló:
http://zerge.info/terheleses-vizsgalatok.html
Illetve egy beszámoló:
http://www.edzesonline.hu/cikk/359/terheleses_vizsgalat
A beszámolóban lévő vizsgálatot a zerge-honlapon látható Fittkontroll-ban végezték.
A Sportkórházban is csinálnak ilyen vizsgálatokat, de azt most nem találom, hogy ki és mennyiért. Pár telefon biztos megoldja ezt a kérdést, de az az igazság, hogy kevéssé bízom az ott kapható minőségben.
A zergén is olvasható Oliworld, www.oliworld.hu "tulajdonosa", Lőrincz Olivér komoly edző, nagyon jó szakember. Én nála csináltattam kétszer is terheléses laktátmérést, először futópadon, később terepen. Nagyon jól belőtte a vérből mérhető laktátmennyiség alapján a pulzushatáraimat. Emellett kiváló edzéseket is tud írni, adni ezekre a tartományokra alapozva.
Amikor anyagi lehetőséged engedi, érdemes egy teljes vizsgálatot elvégezni, amellett elég lehet Olivér mérése is, ha csak a pulzustartományok biztos tudása a lényeg.

Ha bármi kérdésed van még, írj!

Ricsi
A David Klinika jó, voltunk ott rehabos dottojnénivel megnézni,csak nekem a terápiákban sok a gép.
Persze ahhoz meg több ember kellene,és az többe kerül.
Ó-és Lőrincz Olivér valóban etalon. Az egyik ZKSE fiúnak is Ő az edzője itt a keddi csoportomban.

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Alkar erősítés

Triathlon VB - Age Group

Fogyás